Sprzedaż w internecie rozwija się bardzo szybko. Właściwie nie ma już rzeczy czy usług, których nie da się kupić w sieci. Oferta sklepowa jest kierowana nie tylko do klientów indywidualnych, ale również biznesowych. Co warto wiedzieć o handlu i sklepach B2B?
Co to jest handel B2B?
Sprzedaż B2B różni się od detalicznej klientem, do którego kierowana jest oferta. Sklep B2B zawiera asortyment oferowany klientom biznesowym, czyli innym firmom. Zazwyczaj wolumen sprzedaży w handlu tego rodzaju jest też znacznie większy – towary są sprzedawane w dziesiątkach, setkach, a nawet tysiącach sztuk, czyli ilościach hurtowych. Niegdyś sprzedaż B2B odbywała się niemal wyłącznie stacjonarnie, dziś natomiast coraz częściej również w internecie. To najłatwiejszy i jednocześnie bardzo skuteczny sposób na to, aby potencjalny klient dowiedział się o asortymencie danej firmy. Dzięki temu o ofercie może również dowiedzieć się znacznie więcej osób – sklep B2B w internecie to łatwy sposób na dotarcie z ofertą do ogromnej grupy potencjalnych klientów z całego kraju, a nawet spoza jego granic.
Co warto wiedzieć o sprzedaży B2B?
W handlu z klientem firmowym bardzo często obowiązuje zasada 80/20 – czyli ta sama, która obowiązuje w handlu detalicznym. Mówi ona o tym, że za około 80% przychodów w firmie odpowiada sprzedaż do 20% klientów. Zrozumienie tej zasady pozwoli na lepsze prowadzenie biznesu. Na przykład, dzięki temu sklep B2B może lepiej kierować swą ofertę do klientów. Po wyodrębnieniu wspomnianych 20% klientów można zdobyć wiedzę, jaka grupa odbiorców jest najważniejsza dla firmy. Następnie warto szukać właśnie klientów, którzy są do nich podobni.
Planując prowadzenie własnego biznesu B2B w sieci, warto też założyć profesjonalny, intuicyjny w obsłudze i niezawodny sklep B2B. Najlepiej wybrać do tego celu sprawdzoną, wysokiej klasy platformę sprzedażową. Mimo że sprzedaż nie różni się zbytnio od sprzedaży B2C, to wybierając platformę handlową, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim istotne jest, aby platforma miała możliwość integracji z programami finansowymi i magazynowymi. Łatwe wykonywanie rozliczeń, wsparcie dropshippingu czy możliwość dostępu do pliku xml są bardzo istotne.
Zaleca się, aby sklep dawał możliwość indywidualnego podejścia do klienta, np. dopasowania różnych ścieżek i opcji zakupowych do klientów. W przypadku handlu istotna jest też tzw. posprzedaż. Opiera się ona m.in. na pamiętaniu o swych klientach i przypominaniu się co jakiś czas. Warto utrzymywać regularne i dobre kontakty z klientami.
Właścicielka i twórczyni bloga Tigra.com.pl, pasjonatka nowoczesnego stylu życia, funkcjonalnych rozwiązań i estetyki na co dzień. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, inspiracjami i praktycznymi poradami, które pomagają czytelnikom wprowadzać harmonię i piękno do różnych aspektów życia. Karolina stawia na autentyczność i jakość, a jej misją jest inspirowanie innych do świadomego kreowania swojej przestrzeni i codziennych wyborów.