Co to jest rynek e-commerce?

Co to jest rynek e-commerce?

Coraz więcej Polaków robi zakupy w Internecie. Do dynamicznego wzrostu sprzedaży w sieci przyczyniła się nie tylko pandemia, ale prężnie rozwijająca się branża elektroniczna, wzrost poziomu bezpieczeństwa wykonywanych transakcji i oczywiście bardzo istotny, niemal nieograniczony wybór i szybka dostawa. Analitycy szacują, że do 2025 roku, sprzedaż internetowa będzie obejmowała 20% wszystkich transakcji handlowych. Czym dokładnie jest e-commerce, jakie są jego rodzaje?

Czym jest e-commerce?

Nazwa e-commerce wywodzi się z języka angielskiego electronic commerce, oznaczającego handel elektroniczny. Pojęcie to obejmuje całą branżę, a w jego skład wchodzi wiele elementów, które opisujemy poniżej:

Sklepy internetowy – najbardziej popularna i oczywista forma sprzedaży internetowej. W sklepie internetowym znajdują się towary związane z tylko jedną marką (chyba, że jest to internetowy supermarket). Sklep internetowy może zostać stworzony przez specjalistę od podstaw, co sprawdza się przy sklepach dużych marek lub jako oprogramowanie open source. Kolejną opcją jest wykup sklepu na platformie sprzedażowej, co jest znacznie szybsze i tańsze niż w przypadku powyższych opcji.

Platformy e-commerce – platformy takie zrzeszają bardzo wielu sprzedawców, praktycznie spełniając kilka podstawowych wytycznych, każdy może na nich sprzedawać. Za przykład może nam posłużyć Allegro. W zależności od modelu biznesowego użytkownik (sprzedawca), aby móc korzystać z platformy opłaca stały abonament, lub pobierane są od niego prowizje od sprzedaży.

Portale ogłoszeniowe – działają podobnie jak platformy e-commerce, jednak posiadają znacznie mniej funkcji, bazują na kontakcie sprzedawcy z klientem i wystawianiu ogłoszeń sprzedażowych. Nie posiadają także zintegrowanych systemów płatniczych, czy możliwości wyboru formy transportu. Wszystko to zostaje do ustalenia pomiędzy kontrahentami.

Media społecznościowe, grupy i fora – zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie powstały sklepy, w których również wystawiać można własne towary i usługi. Prężnie rozwija się również sprzedaż na wewnętrznych grupach na Facebooku, na branżowych forach i na grupach tematycznych.

Jakie są zalety e-commerce?

Do niewątpliwych zalet sprzedaży w Internecie należy niski próg wejścia. Tak naprawdę swoje pierwsze kroki możemy stawiać, rozpoczynając od sprzedaży na Allegro, Facebooku, czy OLX. Nie wymaga to zbyt dużych nakładów finansowych, szczególnie w przypadku jeśli to my jesteśmy twórcami danego produktu. W sieci sprzedaje się dobrym zdjęciem, dobrym opisem i dobrymi opiniami, dlatego wraz z rozwojem działalności i ze wzrostem dochodów możemy zainwestować w własny sklep internetowy.

Kolejnym aspektem, który przemawia za wejściem w branże handlu online, jest brak konieczności inwestowania w najem lokali w drogich i atrakcyjnych lokalizacjach, jakimi są pasaże handlowe, czy galerie w dużych miastach.

Kiedy już jesteśmy przy warunkach lokalowych, to handlując w sieci, nie potrzebujemy ogromnych magazynów, z dwóch powodów. Jeśli dopiero zaczynamy, na ogół wystarczy nam powierzchnia dodatkowego pomieszczenia w domu, na strychu lub piwnicy. Inną opcją jest coraz popularniejszy dropshipping, który opiera się na zakupie towaru w naszym sklepie i jego wysyłki wprost z hurtowni lub od producenta.

Jeśli po przeczytaniu artykułu nabrałeś chęci na własny biznes, ale nie posiadasz wystarczających środków, możesz skorzystać z szybkiej gotówki i rozpocząć działania niemal natychmiast.

Share